Cambodja dag 1

30 juli 2017 - Krong Siem Reap, Cambodja

Zondag 30 juli
Om 6:30 opgestaan en ontbeten. De eigenaar komt naar ons toe. De area is afgesloten omdat de koning jarig is. We moeten 10 minuten lopen naar de taxi, hij bied aan mee te lopen. Dat is fijn want alles is afgezet. Eenmaal bij de taxi bedanken we hem en geven aan mogelijk voordat we terug reizen weer te verblijven. Met de taxi naar het bus station, ingecheckt en vertrokken. De bus is prima te doen. Tot de grens van Cambodja vooral geslapen. Rond 13:00 komen we bij de grens aan. Met een idiote hectiek moeten we de bus uit... walk...walk..walk ... hurry.... nou geen idee wat ons te wachten staat! We worden direct begeleid door een Thaise jongen, hij begeleid ons voor een pasfoto en regelt alles. Inmiddels met hulp van nog een paar anderen! Konden niet met dollars betalen, hadden het natuurlijk kunnen weten....Na lang wachten regelde ze onze visum. Maar na 1 keer THB 1100 pp moeten we nogmaals THB 1000 betalen om het visum te krijgen! Bijna het dubbele van wat het zou moeten kosten. Door alle hectiek en ondanks het gekke onderbuikgevoel toch de THB gegeven want meneer had onze paspoorten nog bij zich. We zijn er doodziek van maar allang blij dat we de paspoorten terug hebben om langs de douane te gaan. Weer wachten... eenmaal er doorheen loop je ongeveer een km zelf Cambodja in. Onwijs cool om zelf de grens over te lopen, maar hier niet bij stil kunnen staan vanwege alle drukte. Eerste indruk is dus niet best, het is zo hectisch, bloed heet en het stinkt vreselijk. De buschauffeur wacht ons op en verwijst ons naar nog een loket om ons aan te melden. Weer een rij... eenmaal gebeurt kunnen we de bus in, wachten op een aantal anderen en vertrekken we richting Siem Reap. Aangekomen in Siem Reap krijgen we een gratis tjuk tjuk toegewezen via de busmaatschappij. Dit krijgt iedereen en de chauffeurs verdienen hier niets aan. Hun loon krijgen ze door toeristen een tour door de tempels van Cambodja aan te prijzen, met hun natuurlijk als chauffeur. Onze tjuk'er was een man die er best vriendelijk uitzag en beloofde ons een tour voor 10 dollar. Vanwege onze vervelende recente ervaring waarschuwen de man streng dat we écht alleen dat betalen, niets meer. Meneer probeert alles om ons duidelijk te maken dat hij een oprechte man is. Die arm is, 2 dochters heeft die hij naar school wilt sturen en in zijn 7 jaar nog nooit iemand heeft opgelicht... shit we voelen ons dan toch een beetje vooroordelen ergens.. besloten om de tour te boeken voor de volgende dag om 9 uur. We nemen afscheid en beloven plechtig dat we ons niet door het hotel een andere tour aan laten smeren en gaan het hotel in. Dit is een vrij Luxe hotel maar kost daarentegen ongeveer evenveel als de slaapzalen in Cambodja. Het heeft een zwembad en een mooi balkon waar je tot in de avond nog de drukte van het centrum van Cambodja kan horen. We douchen snel, kleden ons om en gaan op pas. We moeten tenslotte morgen ook weer vroeg op en hebben vannacht niet zoveel slaap gehad. In het centrum zijn er 3 dingen die wij willen doen: de pub-street en night market bezoeken en even lekker wat eten halen. Dat laatste maar eerst! We zijn al gewaarschuwd door reizigers dat het eten in Cambodja aardig tegenvalt. We lopen de pub-street in waar veel restaurantjes/pubs zijn, maar zien niet echt een restaurant waar we denken lekker te eten tegen een goede prijs. Toevallig kwamen wij bij een restaurant terecht net om de hoek van de pub-street die goed aangeschreven stond op TripAdvisor, we hadden namelijk nog geen WiFi/ tijd gehad om dit op te zoeken. Het eten was niet bijzonder en voor de prijzen in Cambodja erg duur, morgen dus even iets anders zoeken! Het laatste wat we echt nog willen doen is de nightmarket bezoeken. Maar na 3 steegjes heb je in principe alle verkoopwaarde al gezien want variatie daar doen ze zowel in Cambodja als Thailand niet echt aan! We lopen terug naar het hotel, halen onderweg in de supermarkt een zakje nootjes en 4 chang bier en gaan nog even lekker op het balkon zitten. Nu ik klaar ben met het schrijven van de blog van vandaag, is het aardig tijd om naar bed te gaan. Morgen weer vroeg op!

o