Cambodja dag 2

31 juli 2017 - Krong Siem Reap, Cambodja

Vanochtend om 8 uur opgestaan. Snel gedoucht, aangekleed en kleding om ons te bedekken ingepakt want vandaag is all about de 3 mooiste tempels van Cambodja bezoeken. Om 9 uur stappen we in de tuk tuk, Zelfde man als gister zorgde er vandaag weer voor dat we voorzien waren van genoeg water, informatie over Cambodja en om bij onze bestemmingen aan te komen. Onderweg gestopt bij een bakker om even ontbijt te halen en daar gaan we ! Eerst even een ticket kopen voor de tempels. Onze tickets zien eruit als paspoorten met foto en al. Eerste tempel, en gelijk de grootste van de wereld: Angkor Wat. Aangekomen pakken we onze tassen, bedekken we onze schouders en benen en zeggen we de tuk tuk man gedag. Hij wacht op ons en zegt dat het ongeveer 1,5-2 uur zal duren voordat we hem weer zullen zien en alles van de tempel hebben bekeken. We lopen naar de tempel toe, laten onze kaartjes checken en lopen over de enorm lange 'brug' naar de tempel toe. Brug kon je het niet echt noemen, het was een soort drijvend plastic met een vering erin wat lopen erg gemakkelijk maakte. We lopen naar binnen en staan versteld van hoeveel gangetjes er in de tempel zijn. Te veel om allemaal te bewandelen. Er zijn ook veel trappetjes omhoog en omlaag. Na het eerste stukje tempel stopt het ineens. We lopen over een soort brug over gras met een meer aan beide kanten en helemaal links een klein marktje en rechts een paar monniken in het gras. We lopen de brug over en komen bij nog een stuk tempel. De tempels zijn van binnen en buiten versierd met leeuwen en boeddhistische beelden. Veel beelden en stukken tempel zijn verwoest door de Pol Pot. Als we eindelijk alles hebben gezien lopen we terug over de markt waar mama nog een zonnebril scoort. Buiten aangekomen zijn we aardig oververhit, 2 uur bedekt in een tempel in 33 graden is best pittig. Nouja dan zo maar even de vestjes laten wapperen onderweg zodat ze bij de volgende tempel weer droog zijn! Als we terug zijn bij de tuk tuk verteld man ons meer over de Pol pot. Terwijl we luisteren sluit er een groepje locale mensen om ons heen aan die ons en het verhaal erg interessant vinden. We gaan weer verder, volgende tempel: Bayon tempel. Onderweg moeten we een brug over die leidt tot een poort waar we onderdoor gaan. Dit stuk lopen we er staan aan de beide zeide van de brug allemaal Boeddha beelden. We merken op dat er een paar hoofden missen. De tuk tuk man verteld dat er nog zo'n poort is waar ze allemaal missen, dit komt omdat de Pol pot het boeddhisme niet accepteerde. Maar die bezoeken we later, eerst naar de Bayon tempel. We zijn aangekomen en het eerste wat opvalt is dat er allemaal hoofden boven de tempel staan. Het blijken er 216 te zijn, een van de theorieën spreekt dat dit het aantal provincies van toenmalige tijd was. Als we naar binnen gaan moeten we eerst een trap omhoog. De stijl van deze tempel is weer totaal anders dan de vorige tempel. Er zijn ook Boeddha beelden maar deze tempel heeft 2 verdiepingen. Eerst komen we boven aan waar je een onwijs mooi uitzicht hebt van hoofden en daarachter bos. De onderste verdieping heeft een pad en daaromheen kleine gangetjes die je naar mijn mening als je ze bewandeld er voor zorgen dat je aardig verdwaald raakt. Deze tempel was een stuk kleiner dan  Angkor  Wat dus we waren er na 3 kwartier ongeveer al doorheen. We lopen terug en stappen weer onze tuk tuk in. Op weg naar de laatste tempel, maar eerst lunch ! De rit onderweg was alles behalve saai. Cambodja is erg grappig, je kijkt naar rechts en ziet ineens een onwijs dik varken lopen en nog geen halve meter verder 3 aapjes. Links zien we een groep koeien. Het verkeer gaat erg snel en ik kan me niet voorstellen dat er hier echt strenge verkeersregels zijn. Gezien de jonge kinderen die ik soms op scooters zie rijden heb je volgendsmij ook niet per se een rijbewijs nodig.. We komen onderweg bij de brug met de onthoofde beelden aan... Toch gek om te bedenken dat kort geleden deze hectiek is gebeurd.... We hebben hier veel gesprekken over met de chauffeur. Hij verteld ons dat zijn aunti en opa vermoord zijn en zijn moeder de jungle in gevlucht is. Ze heeft het overleefd. Hij verteld ook dat mensen nu wel zijn bevrijd van de Pol Pot maar dat Cambodjanen met een traan leven door de corrupte regering. Als je voor de regering werkt ben je rijk, en anders heel arm. Hij zal ons morgen meer vertellen en laten zien als we een stukje geschiedenis van de killing fields bezoeken. Nu eerst lunchen bij een van zijn vrienden. Hier hebben wij curry en beef With Rice gegeten, ik moet zeggen dat dit echt lekker was. Na het eten lopen we de laatste tempel in, die om de hoek van het eettentje zit. De tempel heet Ta Prohm, en schijnt een van de mooiste te zijn. We lopen naar binnen en het eerste wat opvalt: Huh er groeit een boom door de tempel heen!! De tempel mag dan wel voor grote delen verwoest zijn maar er groeien overal planten en bomen door en overheen. Het ziet er prachtig uit en het plaatje wordt afgemaakt door de vele vlinders, die af en toe zo groot als je hand zijn, die rond fladderen. De wortels van de bomen zijn wel zo'n 50 cm breed en lopen minimaal een meter uit. In het midden van de tempel staat een enorme boom. Ik kijk omhoog en schrik, Huh... wat zijn dat? Grote bruine ronde dingen om de boom heen, ze zien er gek uit. Nadat mam en ik een minuut staren zegt ze ineens: zijn dat geen wespennesten ! Inderdaad... Hmm snel doorlopen maar. We lopen in een van de gangetjes van de tempel en er zit een ielig vrouwtje op de grond. Naar mijn schatting zou ze wel 100 jaar oud al kunnen zijn! Maar dat was misschien ook omdat ze nog maar een paar tandjes had. Ze zit naast een Boeddha met een bakje aangestoken wierook. Ze verkoopt geluksbandjes ! Natuurlijk willen wij goede karma dus nemen er allebei een en terwijl ze ze omdoet brabbelt ze een rijmpje op. We mogen zelf bepalen hoeveel we ervoor betalen, 2 dollar geven we.. ze roept ons terug. We krijgen allebei een bandje extra , onwijs lief! Als we terug bij de tuk tuk aankomen zijn we helemaal uitgeput van de hitte en alle indrukken. We rijden terug en bekijken onderweg nog een tempel die gerestaureerd wordt, was een chinees van de eerste verdieping afgevallen door slechte stenen. We bekijken hem van buiten en rijden verder. We komen bij het hotel aan, betalen en bedanken de meneer voor het rondrijden en duiken even lekker het zwembad in. Mama zit te praten met eens Spaans stel  die ook rondreizen en ik zoek op TripAdvisor op waar we straks lekker kunnen eten, gister was namelijk niet goed genoeg om nog een keer te doen. TripAdvisor zegt red piano, die heeft veel soorten eten. We douchen en lopen erheen. Het zit voor de pubstreet dus genoeg live muziek terwijl je eet, vanavond is karaoke avond we hebben dus veel gelachen. Ik bestel een pittige rode curry met kip en mama lekker een burger. Het eten smaakte heel erg goed en we zien dat ze ook ontbijt hebben, mooi! Eten we daar morgenochtend ook. We lopen even de pubstreet in, en kunnen de verleiding van een voetmassage niet weerstaan. We hadden waarschijnlijk last van een jetlag want we vielen voor een kleine minuut in slaap gelukkig werden we beide gewekt door en klein snurkje van mama. De voetmassage eindigde met een korte rugmassage waar ze de lucht uit je lijf slaan en alles kraken wat er te kraken valt. Dat voelt achteraf erg fijn! We lopen terug naar het hotel, halen onderweg weer the usual 4 chang bier. Gaan in het hotel nog even op het balkon zitten en stappen rond 12 uur het bed in. We moeten morgen alweer om 8 uur op want we gaan ontbijten bij the red piano en daarna bezoeken we the floating villages en the killing fields.